Szukaj
  • kingaglinska1

Nowe wytyczne dotyczące likwidacji szkód komunikacyjnych. Kto na tym skorzysta ?


Od 1 Listopada 2022 roku weszły w życie nowe rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Do wyboru mamy dwie opcje : likwidacja szkody w warsztacie, gdzie ubezpieczyciel rozlicza się z warsztatem lub kosztorys, gdzie otrzymujemy po wycenie szkody pieniądze na jej pokrycie, Już do tej pory ponad 50% osób wybierało tą drugą opcję, teraz po zmianach jeszcze więcej osób może się na nią decydować ze względu na opłacalność. Od 1.11.2022 ubezpieczyciel nie może uwzględniać w kosztorysie rabatów co przełoży się na wyższe sumy wypłacane poszkodowanym. KNF oszacowało, że nowowprowadzone zmiany podniosą cenę składki OC o około 20zł, natomiast nie tylko to przyczyni się do wzrostu cen polis OC. Inflacja nie zwalnia, od początku tego roku części samochodowe i materiały podrożały kilkanaście procent, rosną także stawki za roboczogodzinę. Jeszcze niedawno maksymalna stawka akceptowana przez ubezpieczyciela wynosiła między 150 a 180zł, dziś sięga już prawie 200zł. Ogromny wpływ mają też ceny energii i gazu, które idą w górę. Wszystko to ma wpływ na ceny ubezpieczenia OC. Wróćmy jeszcze na chwilę do tematu rabatów jakie uwzględniał ubezpieczyciel w kosztorysie. O co z nimi chodzi ? Do tej pory ubezpieczyciele uwzględniali rabaty w kosztorysie co oznaczało jednoznacznie pomniejszenie wysokości odszkodowania i to średnio o około 20-30 procent. Jest na to uzasadnienie. Wszystkie badania potwierdzają, że klienci "z ulicy" dostają nawet 40% niższą stawkę niż ubezpieczyciele. Inaczej ujmując warsztaty samochodowe krzyczą sobie zdecydowanie więcej od towarzystw ubezpieczeniowych niż od przysłowiowego Kowalskiego. Według rekomendacji KNF rozliczenia dokonywane w formie kosztorysowej nie powinny różnić się od tych na podstawie faktury.


Twój Ekspert

Kraków, 03.11.2022r.

 

Źródło:

money.pl


2 wyświetlenia0 komentarzy